سرویس پکیج

انواع سرویس پکیج

دو نوع سرویس پکیج وجود دارد که شامل سرویس کامل و سرویس دوره ای هستند. در سرویس کامل پکیج باید همه قطعات یکی یکی بررسی شوند تا اگر مشکلی داشته باشند، پیش از این که به تعمیر نیاز پیدا کنند برطرف شود. اما در سرویس دوره ای که دو بار در سال یعنی یک بار قبل از شروع فصل سرما و یک بار هم بعد از اتمام آن صورت می گیرد، قطعات جز به جز بررسی می شوند و عیبشان برطرف می شود.

اما به طور کلی سرویس پکیج دیواری که باید توسط سرویسکاری متخصص انجام شود شامل موارد زیر است:

  • رسوب زدایی

توصیه می شود که برای رسوب زدایی پکیج دیواری از رسوب گیرهای پلی فسفات استفاده شود. همچنین در زمان رسوب زدایی باید تهویه مناسبی هم وجود داشته باشد. در صورتی که رسوب زدایی به موقع انجام نشود، دستگاه با مشکلات مختلفی از جمله کاهش فشار آب و گرم نشدن آب مصرفی مواجه می شود که می تواند آسیب های زیادی به این سیستم گرمایشی وارد کند و طول عمر آن را کاهش دهد.

  • کنترل فشار آب

یک سرویسکار باید در هنگام سرویس کردن پکیج، فشار آب را هم کنترل کند، زیرا اگر فشار آبی که به دستگاه وارد می شود زیاد یا کم باشد، می تواند به قطعات داخلی پکیج صدمه بزند و دستگاه را از کار بیندازد.

  • کنترل عملکرد دو مدار گرمایشی و بهداشتی

سرویسکار پکیج باید حتماً در زمان سرویس دستگاه از عملکرد درست این دو مدار اطمینان حاصل کند.

  • آزادسازی محور پمپ سیرکولاسیون

محور پمپ سیرکولاسیون هم باید کنترل شود و اگر این پمپ گرفتگی داشته باشد برای رفع آن اقدام شود؛ چرا که وجود ایراد در این پمپ باعث می شود پمپاژ آب به درستی صورت نگیرد و در نتیجه آب به محل مورد نظر نرسد یا فشار آن کم باشد.

  • تنظیم شیرگاز

لازم به ذکر است که بررسی شیر گاز سیستم گرمایشی و تنظیم مجدد پیچ و مهره های آن کاری تخصصی است که اگر به تعمیرکار پکیج سپرده نشود می تواند فشار گاز را دچار مشکل کند. به علاوه اگر در زمان سرویس این بخش از پکیج یک صافی مناسب بر روی شیر گاز گذاشته شود، می تواند عمر این شیر را افزایش دهد.

  • تنظیم حرارت

به کمک کلیدهای حد تنظیم و شیر ترموستاتیک روی رادیاتور شوفاژ می توان حرارت مورد نیاز محیط را تنظیم و تامین کرد تا خیلی گرم یا خیلی سرد نشود.

  • بررسی عملکرد دودکش یا فن پکیج

در صورتی که پکیج شما دارای فن باشد باید حتماً آن را بررسی کنید. ولی اگر پکیج بدون فن دارید لازم است که با چک کردن مسیرهای دودکش از عدم گرفتگی آن ها مطمئن شوید. بدین منظور کافی است که یک جسم کوچک را به داخل دودکش پرتاب کنید. اگر این جسم از دودکش رد شد، یعنی مسیر آن باز است. به خاطر داشته باشید که دودکش ها نباید پیچ و خم زیادی داشته باشند و برای هر دستگاه هم باید از یک دودکش جداگانه استفاده کرد. پس از آنجایی که استفاده از دودکش نامناسب خطر گاز گرفتگی و مرگ خاموش را در پی دارد، باید حتماً به کمک یک متخصص از سلامت دودکش، درز نداشتن اتصالات آن و باز بودن دریچه های اکسیژن اطمینان حاصل کنید.

  • هواگیری پکیج و رادیاتور

هواگیری پکیج و رادیاتور باعث بهبود راندمان گرمایشی دستگاه و بلوک های رادیاتور، کاهش خطر نشت کردن آب، کم شدن سر و صدا و آسیب های احتمالی به دستگاه، استفاده بهینه از گاز و کاهش هزینه های آن می شود. بهترین زمان برای هواگیری بعد از داغ شدن رادیاتورها است، البته سرویسکار پکیج باید دقت کند که با آب گرم شوفاژ به خود آسیب نرساند.

نکات مهم قبل از سرویس پکیج دیواری

پیش از شروع سرویس انواع پکیج باید به چند نکته مهم و کلیدی توجه کنید:

1- پیش از هر کاری باید برق پکیج را قطع کنید زیرا در حین انجام سرویس دستگاه امکان برق گرفتگی وجود دارد.

2- در ادامه باید گاز این سیستم گرم کننده چند کاره را قطع نمایید تا گاز در هنگام باز کردن قطعات به بیرون نشت پیدا نکند.

3- حتماً باید آب داخل پکیج را تخلیه کنید تا فشار آب داخل دستگاه به صفر برسد. برای این کار کافی است که شیر آب داغ ظرفشویی یا حمام و ... را به همراه شیر پرکن باز کنید تا فشار آب مدار اولیه صفر شود.

بدون نظر

نظر خود را بنویسید

* ایمیل شما منتشر نخواهد شد.