خازن کولرگازی

خازن در کولر گازی:

قسمت الکتریکی کولرگازی ها شامل مواردی مانند دوشاخه، سیم‌های رابط، کمپرسور، خازن، رله راه انداز ترموستات، کلید چند وضعیتی (کلید فن)، کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور (در کولر گازی دو تکه) می‌باشد.
به منظور ایجاد راه اندازی کمپرسور در کولر گازی از یک خازن و در بعضی از آن ها از دو خازن استفاده می‌ گردد. یکی از متداول ترین روش های به کارگیری خازن، این است که یک خازن برای راه اندازی موتور فن و دیگری برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ظرفیت خازن ها در کولر گازی های مختلف متفاوت می باشد.

روش‌های تست خازن کولر گازی:

1-  یکی از ساده‌ترین روش های تست خازن این است که اگر متوجه شدید که خازن خراب است، یک خازن با همان مشخصات در مدار قرار دهید که در صورتی که عیب آن برطرف گردید به این معناست که حدس شما درست بوده است.

2- اگر روی خازن اثرات برآمدگی و یا ترکیدگی مشاهده کردید این احتمال را در نظر بگیرید که خازن به احتمال زیاد معیوب شده است.

3- یکی از بهترین روش های تست خازن استفاده از اهم متر عقربه‌ای می باشد. تحوه کار با آن به این صورت است که ابتدا دو سر خازن را به یکدیگر زده تا اگر ولتاژی در خازن ذخیره شده است، تخلیه یا به عبارتی دشارژ شود. همچنین با وصل کردن دو سر سیم‌های اهم متر به دو سر خازن، عقربه به سرعت تا انتها رفته و دوباره به آرامی تا وسط صفحه برگشته و از آن جا به کندی به جای اول خود بر می گردد در این صورت خازن سالم وگرنه معیوب می باشد.

4- اما یکی از روش های خطرناک نیز این است که دو سر خازن را با دو رشته سیم به ولتاژی که روی آن نوشته وصل و سپس آن را به یکدیگر متصل کنید. اگر جرقه آبی شدید ایجاد شد، خازن سالم است ولی اگر شعله زرد رنگ و ضعیف بود خازن خراب می باشد. به همین دلیل است که استفاده از این روش توصیه نمی شود.

 

یکی از مشکلات متداول کولر گازی سوختن و عدم کارکرد خازن کولر گازی می‌باشد، در برخی اوقات سوختن و معیوب شدن خازن کولر گازی به صورت مداوم و با فاصله زمانی بسیار کم صورت می گردد.

 

حال به دلایل اصلی خراب شدن خازن کولر گازی می‌پردازیم، معمولا دلایل معیوب شدن خازن کولرگازی عبارتند از:
 

عمر خازن:

همه خازن‌ها برای عمر مشخصی طراحی شده‌اند عوامل زیادی در کاهش و یا افزایش عمر خازن تاثیر گذار است. اما هنگامی که عمر خازن افزایش می‌یابد از داخل عملکرد آن کاهش می­‌یابد و به مرور ظرفیت خازنی خود را از دست می­‌دهد.

 

دمای کار کرد کولر گازی:

اگر محدوده دمایی که خازن برای کارکرد در آن محدوده طراحی شده است فراتر رود سبب می شود طول عمر خازن کاهش یابد. در حالت کلی، موتورهایی که در محیط­ های داغ کار می­‌کنند و یا در محیط­ های با تهویه کم مورد استفاده قرار می­‌گیرند. طول عمر خازن به میزان قابل توجهی کاهش می­‌یابد با بهبود خنک سازی موتور و خازن می­‌توان طول عمر خازن را افزایش داد.

 

جریان:

خرابی موتور باعث اضافه بار خازن می­‌شود. این مورد معمولا به ندرت رخ می­‌دهد. در حالتی که موتور به صورت جزیی و یا کلی در سیم پیچ‌ها دچار آسیب شود. یا موتور متحمل اضافه بار گردد جریان افزایش یافته که این هم در جای خود بر عمر خازن تاثیر می­‌گذارد.

ولتاژ ورودی به کولرگازی:

این عامل به تنهایی در کاهش طول عمر خازن اثر دارد. ولتاژ روی خازن دائم نباید از ولتاژ نامی درج شده بر روی آن تجاوز کند. به طور کلی کاهش ولتاژ باعث افزایش شدت جریان (آمپر) می‌شود و طبیعتا افزایش شدت جریان آمپر کولر گازی باعث افزایش دما می‌شود. برای مثال اگر اجازه دهیم خازنی با مقدار نامی 440V در 450V کار کند ممکن است عمر خازن تا 20% کاهش یابد. در 460V عمر خازن 50% و در 470V ولت 75% طول عمر خازن کاهش می­‌یابد و به همین منوال ادامه پیدا می‌کند. با کار کردن خازن در ولتاژی کم‌تر از ولتاژ نامی آن می­‌توان طول عمر خازن را افزایش داد.

بدون نظر

نظر خود را بنویسید

* ایمیل شما منتشر نخواهد شد.