تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی چیست؟

تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی چیست؟

برای بررسی تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی نخست باید فاکتورهایی که تفاوت فاحش در این دو دستگاه ایجاد می کند را بشناسید. هر دو نوع کولر در سیستم برودتی و ترمودینامیکی مشابه هستند. فرق اصلی این دو تنها در مدار الکتریکی است. بدین گونه که در سیستم کولرگازی اینورتر ترموستات دیجیتال بوده و دمای محیط پس رسیدن به حد مورد نظر برق کمپرسور قطع می شود، در حالی که کولر گازی های معمولی کمپرسور حتی در صورت رسیدن دمای محیط به حد مورد نظر همچنان فعال می ماند. البته این تنها تفاوت نیست.

مهمترین تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی عبارتست از:

1. نوع کمپرسور: کمپرسور کولر گازی اینورتر دارای یک ترموستات دیجیتال است که امکان تنظیم دمای محیط را برای درجه خاص دارد که پس از رسیدن دما، برق کمپرسور قطع می شود و مجدد در صورت تغییر دما جریان برق وصل می شود. در کولر گازی های معمولی این ویژگی وجود ندارد و تا مادامی که دستگاه روشن است کمپرسور فعال می ماند.

2. نوع گاز مصرفی: مبرد گازی است که در کولرگازی های اینورتر برای سیستم خنک سازی استفاده می شود، این در حالی است که گاز کولر گازی های معمولی از نوع R22 است. گاز مصرف کولر گازی های معمولی نسبت به مبرد کولرگازی های اینورتر:

  • آلاینده تر
  • نقطه جوش بالا
  • تولید سرمایش کمتر   
  • 3. مصرف برق(جریان برق مصرفی): چیزی که کولر گازی های اینورتر را متمایز و برتر از کولر گازی های معمولی می کند، کم مصرف بودن برق است. کولر گازی معمولی در لحظه آغاز فعالیت جریان برق دو برابر نیاز دارد که این ویژگی در کولر گازی اینورتر نیست. در لحظه روشن شدن دستگاه به دلیل نصب اینورتر فرکانس برق ورودی کاهش پیدا می کند و افت ولتاژی در جریان برق ایجاد نمی شود.

4. میزان سرمایش و گرمایشی: کولرهای گازی اینورتر به دلیل قابلیت تنظیم دمای محیط برای انواع اقلیم با آب و هوای مختلف مناسب است. چرا که با تنظیم دمای مدنظر دستگاه پس از رسیدن به آن، به صورت خودکار کمپرسور بدون نیاز به خاموش شدن، کاهش سرعت می دهد و دمای محیط بدون نوسان، ثابت می ماند.

این در حالی است که کولر گازی های معمولی پس از رسیدن به دمای مدنظر خاموش می شود و نیازمند خاموش و روشن کردن مکرر است و این امتیاز منفی تاثیر مستقیم بر کاهش عمر دستگاه دارد.

5. طول عمر: یکی دیگر از مهمترین تفاوت های کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی استهلاک کمتر به دلیل عملکرد یکنواخت است. کولر گازی های معمولی قابلیت تنظیم دمای محیط و نگهداشت آن را ندارند برای همین مدام خاموش و روشن می شوند. این در حالی است که کولر گازی اینورتر با تنظیم دمای محیط روی درجه مدنظر این دما را تعدیل می کند و نیازی به خاموش و روشن کردن مکرر دستگاه نیست.

این موضوع تاثیر مستقیم بر طول عمر دستگاه دارد و باعث برتری کولر گازی اینورتر نسبت به مدل معمولی می شود.

6. آلودگی صوتی: یکی از مشکلاتی که کولر گازی های معمولی دارند، روشن و خاموش کردن مکرر به جهت عدم تنظیم و تعدیل دمای محیط است. از همین رو این دستگاه آلودگی صوتی به همراه دارد. این در حالی است که در کولر گازی اینورتر به دلیل عملکرد مناسب کمپرسور آلودگی صوتی به حداقل کاهش می یابد. این مزیت در کنار طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتر از عوامل مهم در انتخاب کولر گازی اینورتر است.

7. قیمت: برای خرید کولر گازی اینورتر یا معمولی لازم است مواردی مثل:

  • ابعاد
  • میزان مصرف انرژی
  • سیستم فنی
  • برند

8. نوع خازن و سیم پیچی: تفاوت عملکرد کولر گازی اینورتر و معمولی سبب شده تا در ساخت و تولید این دستگاه ها نیز تفاوت ایجاد شود. در نهایت هم این تفاوت ها در خروجی دستگاه ها نیز تاثیرگذار باشد.

بدون نظر

نظر خود را بنویسید

* ایمیل شما منتشر نخواهد شد.